2 במאי 2012

על אבולוציה וטכנולוגיה

בהמשך לאחת הרשומות הקודמות שכתבתי, שעסקה בשאלה האם אנו מצויים בתוך תהליך מואץ של שלב אבולוציוני, נחשפתי לסרט "האם אנו מוכנים לניאו- אבולוציה?"באתר TED, ובו מתייחס הרווי פיינברג, מומחה לאתיקה רפואית, לסוגיית האבולוציה מתוך היבטים טכנולוגיים.
פיינברג טוען שמטרת האבולוציה היא הסתגלות והישרדות,  ומציע שלוש אפשרויות אבולוציוניות:

  1. לא נתפתח יותר. במקום שהאנושות תידרש לשנות את עצמה על פי הסביבה, הצלחנו לעצב את הסביבה כך שתתאים אלינו (לדוגמה: שליטה בטמפרטורה, במשאבי טבע וכו').
  2. תמשיך להתקיים אבולוציה מסורתית, טבעית, הנאכפת ע"י הטבע בצורה איטית אך נחרצת.
  3. קיום ניאו- אבולוציה: אבולוציה המכוונת ונבחרת על ידינו, לדוגמה בחירה של לידת יותר בנים מבנות בתרבויות מסוימות, בחירת התאמות גנטיות שיכולות לרפא או למנוע מחלות מסוימות.
ניאו- אבולוציה מאפשרת אימוץ תכונות משופרות בתהליך מודע ומואץ: שיפור זיכרון, יצירתיות, כושר גופני, הארכת משך החיים ועוד, או למעשה אימוץ תכונות של "סופר על". יכולות אלו, במקביל ליצירת סביבה טכנולוגית מותאמת, שלא תדרוש מהאדם שינוי והסתגלות, ייצרו אדם שנתפס (לפחות בעיני עצמו) כשליט העולם, עליון אפילו על הטבע.

האם זה יתכן? עובדתית- אנחנו כבר שם. הדברים עליהם מדבר הרווי פיינברג זמינים כבר היום, ויהפכו להיות זמינים יותר בעתיד הלא רחוק. עם זאת- יש פן מאד מתנשא באופן החשיבה הזה, פן שמאדיר את האינדיבידואל, את צרכיו וסיפוקו האישי, ועשוי לצמצם הסתכלות רחבה יותר, מוסרית- חברתית. 

לדעתי יש איכויות רבות בפיתוחים ובידע המצטבר בתחום הגנום האנושי, שיובילו ל"שכלול האדם", ויחד עם הפיתוחים הטכנולוגיים תיווצר סביבת חיים נוחה יותר. סביר להניח ששוב יגדל הפער בין העשירים, שיוכלו להפוך ל"יצורים נעלים יותר", לעומת העניים, שייאלצו "להסתפק" במה שהטבע נתן להם. (במרחק של שבוע מיום השואה- כתיבת שורות אלו מעלה בי קונוטציות לא נעימות...). בוודאות העניין העיקרי שהאנושות תצטרך לעסוק בו הוא ערכי מוסר, היבטים חברתיים- לאומיים וגלובליים, ואולי מחדש- להתחיל ללמוד צניעות. 
אני מאמינה שהחיים, כמו החיים, ימשיכו בכל זאת להוביל אותנו בשיעורים הרגשיים והרוחניים שאנו צריכים לעבור.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התייחסותך