24 במאי 2012

הכיתה הוירטואלית

ההתפתחות הטכנולוגית מציבה בפני מערכת החינוך אתגרים חדשים. ניתן לראות ניסיונות שונים שנערכים בארץ ובעולם, לשילוב התקשוב בלמידה.
בעיתון "קו לחינוך" (גיליון 579) מסופר שבצפון מתוכנן להיפתח בשנה הבאה "תיכון וירטואלי" שבו יילמדו בשלב ראשון מקצועות המתמטיקה והפיזיקה. הלימודים יתבצעו בעיקר באופן מקוון, תוך שימוש במגוון רחב של אמצעים מתוקשבים (סימולציות, סרטונים, מצגות, מעבדות וירטואליות וכו'), בשילוב מפגשי פנים אל פנים, ומטרתם להיעזר בהוראת מורים מהמרכז ובהגדלת קבוצות למידה קטנות.

יצאתי אל מרחבי האינטרנט כדי לחפש מידע נוסף על הנושא, ונתקלתי ברעיון מעניין נוסף: יום לימודים שבועי מקוון קבוע בביה"ס. על פי הצעה זו לכל שכבה יהיה יום קבוע שבו התלמידים יישארו בבית ויקיימו למידה מקוונת, סינכרונית בעיקרה. העיקרון המנחה הוא שהיציאה מגבולות הכיתה בהיבטי זמן ומקום תיצור ממד של עדכניות ורלוונטיות, ותגביר מוטיבציה ללמידה אצל התלמידים.

במאמר "בתי ספר וירטואליים- בחו"ל ובישראל" מביא עמי סלנט מגוון של ביטויים שונים לרעיון זה, ביניהם בית ספר וירטואלי במלואו בקליפורניה, שבו אין מבנים פיזיים כלל, וכל הלמידה מתבצעת באופן מקוון.

ניתן לראות ששפע האפשרויות שהטכנולוגיה הביאה עמה, יוצר מגוון גדול של התנסויות בחינוך, במטרה למצוא את הדרך ה"נכונה". במאה ה-21 ניתן מקום רב לשונות הבין אישית, דבר המצריך מגוון פתרונות שונים בהתייחסות ללמידה המיטבית, ל"דרכים הנכונות".

לדעתי אסור לשכוח שבית הספר לא נועד ללמידה בלבד. בגילאי בית הספר יש חשיבות רבה למפגש החברתי, ללמידה החברתית הנוצרת באמצעות התנסויות בין אישיות. אם מטרתו של בית הספר היא להכין את הילד לחיים הבוגרים, הרי שלמידה מקוונת במלואה לא תכשיר אותו להתמודדויות עתידיות בהיבט זה. הפתרונות המוצעים בארץ, של למידת מקצוע לימוד ספציפי באופן מקוון, או למידה בפרק זמן מוגבל (כגון יום בשבוע), מאפשרים התנסויות חברתיות שהן קריטיות לפיתוח האישיות, לצד למידה בבי"ס ולמידה מקוונת מחוץ לגבולות ביה"ס, באופן שהתלמיד נחשף לטווח התנסויות רחב יותר.
חשוב לשמור על מינונים נכונים בין הדברים, כדי לאפשר לתלמיד להתפתח כאדם שלם: בעל מיומנויות חברתיות ואקדמיות שיתקיימו במשולב.




2 תגובות:

  1. ענבל שלום!
    שמי שרון בר ובמסגרת לימודי התואר השני שלי אני לומדת אצל גילה קורץ קורס הנקרא: "תקשוב ולמידה". בקורס זה, נתבקשתי להיכנס לבלוג של אחד הסטודנטים (וישר בחרתי בך) ולכתוב משוב. ממה שקראתי על נושא "הבלוג" שמהווה יומן רשת, ניתן להבחין בבלוג האישי שלך שהוא אכן כולל מגוון של תכנים וקישורים. הוא שונה מאוד מבלוג בית ספרי שאני אישית נחשפתי בעבר. אם תייחס לכתבה שהעלית כאן,אני באופן אישי חושבת שזו טעות גדולה ליצור בתי ספר מקוונים כי כל הפן החברתי נעלם ואני רואה זאת אצל בתי בת ה- 13 שמהרגע שהיא חוזרת הביתה, היא מול המחשב וכלל לא יוצאת למפגשים חברתיים אז מה יהיה אם לא יהיה בית ספר בוא אליו?!

    השבמחק
  2. הי שרון, אני ממש שמחה שבחרת לקרוא את הבלוג שלי (:
    כשאת אומרת שהבת שלך נמצאת במחשב מהרגע שהיא חוזרת הביתה, אני מניחה שהיא ממשיכה את החיים החברתיים שלה דרכו, בפייסבוק, באינסטגרם וכו'. גם אני רואה דרך הבת שלי (בת ה-15) שבית הספר ממלא בעיקר תפקיד חברתי, וכנ"ל גם חלק גדול משעות המחשב שלה. בגיל ההתבגרות חיי החברה הם הדגש העיקרי, ולכן באמת בתי הספר המקוונים במלואם מחטיאים לדעתי את המטרה. ועדיין- בית הספר המקוון חלקית, אפילו במידה מועטה יחסית- הוא בית ספר עם פוטנציאל לדבר בשפה של הנוער, לתת להם כלים של הרגע הקיומי הזה בתולדות האנושות. זה גם משהו לחשוב עליו באופן פתוח.

    השבמחק

תודה על התייחסותך