17 באפריל 2012

האקדמיה של קהאן כקונספט פדגוגי לאימוץ

לאחרונה נחשפתי לפרוייקט "האקדמיה של קהאן", פרוייקט מדהים ומעורר השראה לטעמי, שעליו כתבה אפרת בבלוג שלה. ממליצה מאד לקרוא את הרשומה של אפרת, ובעיקר לצפות בסרטונים שצירפה (אבל אח"כ אל תשכחו לחזור...).

קהאן הפך את סדר הלמידה שאליו אנחנו מורגלים: במקום להקנות תכני לימוד בכיתה ולתרגל אותם באופן עצמאי בבית, הוא יצר סרטונים קצרים המאפשרים למידת תכנים בבית ותרגולם בכיתה, כאשר המורה נמצאת על מנת לתמוך ולהנחות במהלך התרגול, לחזק ולהבהיר במקומות הנדרשים. הפרויקט שהתחיל כהגשת סיוע לבת דודתו של קהאן, התפתח לקונספט שיכול לשנות את פורמט הכיתה הקלאסית.


כמו תמיד, אני מחפשת את המקומות שהדברים מתחברים אלי, לחוויית ההוראה היומיומית שלי.
אני מלמדת בבי"ס לחינוך מיוחד- תלמידים בעלי לקויות למידה מורכבות. אני עובדת השנה עם ילדים בכיתות ח', שם יש לי המון חופש בבחירת דרכי ההוראה, חוויית הלמידה שאני מאמינה שיש להעניק לילדים, קצב הלימוד וכו'.
במקביל- התחלתי בשנה שעברה ללמד לבגרות בסרטוט, והשנה הוספנו גם בגרות במדעי המחשב. שם יש לי הרבה פחות חופש: קיימים סטנדרטים מאד ברורים שיש לעמוד בהם, והם שמכתיבים את התכנים ואת קצב הלימוד.

בפועל- בתחילת השנה אני מתחילה ללמד את כל הקבוצה יחד, ותוך שיעור או שניים נפתחים פערים בקצב הלמידה, מכיוון שלכל תלמיד יש את הקצב והיכולות האישיים שלו. הערך המוסף של החינוך המיוחד בעיני הוא שהמורה אמור להתאים את עצמו לכל תלמיד, כלומר- כל תלמיד ראוי שיקבל בדיוק את מה שהוא זקוק לו לשם למידה מיטבית עבורו. אני מאד מאמינה בנכונות הגישה הזו, אך בפועל- אני עוברת מתלמיד לתלמיד על מנת לקדם אותו מהמקום בו הוא נמצא, כשהמחיר הוא הצורך של האחרים להמתין עד שאגיע אליהם.
הגישה שאותה פיתח סאל קהאן נותנת מענה אולטימטיבי לקושי זה: אם לתלמידים יהיו סרטונים קצרים שיסבירו שלבים שונים ברצף הלמידה, אוכל לתת להם לצפות בסרטונים הרלוונטיים בזמן השיעור (או בבית כמובן, כהכנה לשיעור), וכך יהיה לי יותר זמן להתמקד בתרגול, לתלמידים יהיה פחות זמן המתנה.

קונספט "הכיתה ההפוכה" של קהאן, שנראה שהתפתח במהלך הדרך, מתוך התבוננות בהתפתחות התהליך, קונספט של למידה מונחית מחוץ לשיעורים ותרגול במהלך השיעורים בעזרת המורה, נראה לי נכון לכל תלמיד, על אחת כמה וכמה לתלמידים שלי, לקויי הלמידה, שזקוקים ליותר ליווי ותמיכה על מנת לפתח חוויות של הצלחה ושל תחושת מסוגלות.

טוב, אז מכאן ברור כבר איך אני הולכת לבלות את פרק הזמן הקרוב בחיי...יש משהו מחייב בידיעה שיש דרך נכונה יותר מזו הקיימת. יוצאת לדרך להכנת סרטונים מתאימים.


4 תגובות:

  1. קונספט מעניין, יצירתי. מה שטוב לחינוך המיוחד טוב לכולם.
    רעיון יפה שיש לאמץ, לפחות לאמץ.
    תודה!

    השבמחק
  2. תודה, גם לדעתי מה שנכון לחינוך המיוחד נכון לכל ילד, החינוך המיוחד מאפשר יותר הקשבה, יותר התאמה לצרכים. כל ילד צריך התאמה והקשבה. בחינוך המיוחד יש יותר משאבים לכך.

    השבמחק
  3. הי עינבל,

    כל כך הרבה זמן ביחד ורק עכשיו אני מגלה שיש לנו עבר משותף
    :גם אני הגעתי לחינוך מתחום האדריכלות! מעניין לדעת מה הביא אותך לשנוי! קראתי בעיון את הקונספט על הלמידה ההפוכה, וזה נתן לי רעיון כיצד ללמד תלמידים חלשים ספרות אנגלית... זה יכול לעבוד נפלא
    תודה רבה, נהנתי לקרוא גם את יתר הרשומות שלך

    השבמחק
  4. תודה, לגבי השינוי מאדריכלות לחינוך- ידעתי תמיד שהדבר הנכון בשבילי הוא לעבוד עם ילדים/ נוער. בחינוך המיוחד מצאתי את המקום המדויק, שמאפשר עבודה אישית שתומכת בהתפתחות התלמיד- רגשית ולימודית (קודם כל רגשית- משם הכל כבר יותר פשוט). הכיתה ההפוכה היא לדעתי שימוש מצוין בטכנולוגיה, שהיא כביכול שייכת ל"המון", אך יכולה לאפשר מענה פרטני והתאמה לקצב אישי.

    השבמחק

תודה על התייחסותך