20 באוגוסט 2012

השתקפות סגנונות למידה בדפוסי לאום

במסגרת הקורס "הערכת טכנולוגיית מידע וידע" בהנחייתה של ד"ר ליאת אייל נתבקשנו לכתוב הצעה למחקר פעולה בתחום המשלב הערכה וטכנולוגיה- מחקר איכותני בו אני בוחנת את הפעילות של עצמי בתחומים אלו, במסגרת ההוראה שלי.
תחילת התהליך בבחירת בעיה או קושי, שמתוכם נגזרת שאלת המחקר.

הדילמה שבחרנו להתמקד בה, היא של הצורך שלי ליצור שיעורים יצירתיים, מגוונים, מעוררי חשיבה פתוחה, שיעורים ששולחים את התלמיד אל חיפוש שדרכו יבנה את הידע שלו (למידה קונסטרוקטיביסטית), או במילים אחרות- שיהיה לי מעניין כל הזמן, וההתנגשות של הצורך שלי עם זיהוי הצורך של קבוצת תלמידי כיתה ח' המוגדרים כלקויי למידה בעלי לקויות למידה מורכבות (לומדים בבית ספר לחינוך מיוחד), בלמידה שיטתית, מובנית, טכנית, הניתנת במנות קטנות, למידה בה ניתן לקבל משוב מיידי (למידה ביהביוריסטית). קונפליקט לא פתור.

לפני מספר ימים הסתיימה האולימפיאדה בלונדון. במדור הכלכלי של YNET התפרסמה הכתבה "ספורט וכלכלה: סין לא סתם זכתה בהרבה מדליות". בכתבה מדובר על כך שהסינים התבלטו באולימפיאדה בעיקר בתחומים הדורשים תרגול רב. למשל בקפיצה האמנותית נדרש הספורטאי להעביר שעות רבות בקפיצה לבריכה, קבלת הערות מהמאמן, עליה למקפצה לתרגול נוסף, וחוזר חלילה.
מי שהתחנך בגישת החינוך המערבי, הדוגלת בפיתוח הייחוד של הפרט, יתייחס לדרך האימון הזו כמשעממת עד בלתי אנושית.

אם נשווה את אימוני הספורטאים לגישות בחינוך, ניתן לראות שהסינים פועלים על פי הגישה הביהביוריסטית, הדוגלת בתרגול ושינון, בהליכה בצעדים קטנים אך בטוחים בתוך תהליך הלמידה, בעוד שהמערב פועל במידה רבה יותר על פי הגישה הקוגניטיבית והקונסטרוקטיביסטית, כלומר דוגל בהעצמת התלמיד, בפיתוח חשיבה יצירתית ופתוחה, בהבניית הידע על ידי התלמיד.

שני התהליכים, הנתפסים כמנוגדים, נדרשים להוראה מיטבית. יש פעמים שדרך אחת תתאים, ויש פעמים שהשנייה. מורה איכותי צריך לדעת לזהות מתי ובאילו מינונים להשתמש בכל אחת מן הדרכים, כיצד לשלב אותם באופן שיתמכו במסע אותו עובר התלמיד, בדרך לצמיחה אישית והעפלה במעלה הפוטנציאל האישי שלו.


אימון מתעמלות בסין- ביהביוריזם ספורטיבי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התייחסותך